» دسته‌بندی نشده » تاکید آسه‌آن و چین بر لزوم “دوستی و همکاری” در دریای چین جنوبی

تاکید آسه‌آن و چین بر لزوم “دوستی و همکاری” در دریای چین جنوبی

مرداد ۴, ۱۴۰۱ 0۰


مقامات چین و مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) بیستمین سالگرد امضای «بیانیه رفتار طرفین در دریای چین جنوبی (DOC)» را که نقش بزرگی در تامین امنیت و ثبات دریای چین جنوبی دارد، گرامی‌ داشتند.

به گزارش ایسنا، به نقل از وب‌سایت روزنامه گلوبال تایمز چین، مقامات چین و مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا اعلام کردند که اعضای آسه‌آن باید بر همکاری تمرکز کرده، رویکرد دوسویه را در مسائل مربوط به دریای چین جنوبی ادامه داده و به دنبال به نتیجه رساندن هرچه زودتر «منشور رفتار در دریای چین جنوبی (COC)» باشند.

این کارگاه به صورت مشترک توسط اداره امور مرزها و اقیانوس‌های وزارت خارجه چین، موسسه مطالعات مرزها و اقیانوس‌های دانشگاه ووهان و همچنین موسسه ملی مطالعات دریای چین جنوبی برگزار شد.

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و دبیر کابینه این کشور در مراسم افتتاحیه‌ای که در پکن برگزار شد، از طریق ویدئو کنفرانس سخنرانی کرد و از کشورهای منطقه خواست موضع خود در حل‌وفصل مسائل دریای چین جنوبی را حفظ کنند.

وانگ یی برخی کشورها را به دلیل دخالت فزاینده و مداوم در منطقه دریای چین جنوبی برای حفظ سلطه خود مورد انتقاد قرار داد و آن‌ها را به تشدید عامدانه تنش‌ها، تحریک و ایجاد تقابل و ضایع کردن حقوق و منافع قانونی کشورهای ساحلی و نظم دریایی متهم کرد. این دیپلمات از چین و دیگر کشورهای آسه‌آن خواست درخصوص رویکرد خود شفاف‌سازی کنند و تصریح کرد که اگر کشوری رویکرد صلح‌آمیز و تعاونی داشته باشد، مورد استقبال واقع شده و هر کشوری که با قصد ایجاد مشکل و آسیب زدن بیاید، باید از این منطقه برود.

وانگ یی گفت: ۲۰ سال قبل ما فرصت را غنیمت شمرده و اقدام به گفت‌وگو و همکاری درباره مسئله دریای چین جنوبی کردیم. تحت شرایط تاریخی جدید، باید هدف اصلی خود را در یاد داشته باشیم، به‌شکلی پایدار از اهداف و اصول DOC حمایت کنیم و هنجارها و پیشنهادات این سند را اجرا کنیم. ما باید همچنان ابتکار عمل و تسلط در مسائل دریای چین جنوبی را در دست کشورهای منطقه داشته باشیم و صلح، دوستی و همکاری را در این منطقه ایجاد کنیم.

وانگ با تاکید بر اینکه چین و آسه‌آن باید از صلح حمایت کنند، افزود، دریای چین جنوبی «پارک سیاحتی کشورهای خارج از منطقه نیست و نباید به صحنه بازی قدرت‌های بزرگ تبدیل شود.»

معاون نخست‌وزیر کامبوج نیز در سخنرانی ویدئویی خود گفت، این سند یک سند تاریخی است و از زمان امضای آن در ۲۰۰۲، از صلح و همکاری میان کشورهایی که مستقیما با دریای چین جنوبی ارتباط دارند، حمایت کرده است.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×