» دسته‌بندی نشده » هوشمندسازی ۱۵۴ هزار جای پارک در پایتخت/ جزئیات جدید از پارک حاشیه‌ای خودروها
هوشمندسازی ۱۵۴ هزار جای پارک در پایتخت/ جزئیات جدید از پارک حاشیه‌ای خودروها

هوشمندسازی ۱۵۴ هزار جای پارک در پایتخت/ جزئیات جدید از پارک حاشیه‌ای خودروها

مرداد 4, 1401 1۰


خبرگزاری فارس، گروه شهری: در دوره‌های مختلف مدیریت شهری برنامه‌هایی به عنوان راهکار کاهش معضل نبود جای پارک و پارکینگ در خیابان‌ها برای خودروها ارائه شده ولی آنطور که باید به نتیجه نرسید.کمبود جای پارک و پارکینگ از معضلات همیشگی تهران است سالانه‌ تعداد زیادی خودرو به مجموعه خودروهای تهران افزوده می‌شود و روز به روز به مشکل کمبودجای پارک دامن زده شده است. کمبود جای پارک‌ و پارکینگ مستقیم و غیر مستقیم بر نظم ترافیکی تاثیر گذار است و همین پارک‌های آشفته‌ موجب  افزایش  ترافیک خواهد شد و افزایش ترافیک هم تشدید آلودگی هوا و سایر مشکلات زیست محیطی و روانشناختی را برای شهروندان به همراه دارد.

 اعضای شورای شهر تهران بارها تأکید کردند که باید شهرداری به دنبال ایجاد درآمد پایدار باشد و یکی از راه‌های کسب درآمد پایدار اجرای پارک حاشیه‌ای در تهران است. بعد از کش و قوس‌های فراوان بالاخره این طرح در تابستان ۹۸ در منطقه ۲ شهرداری تهران  به صورت پایلوت اجرا شد. قبل از اجرای طرح پارک حاشیه‌ای در تهران پارکبان‌ها مدیریت پارک حاشیه‌ای را بر عهده داشتند و برخی از پارکبان‌ها با اخذ وجوه اضافه باعث نارضایتی شهروندان می‌شدند.

حدود سال ۹۴ مصوب شد که تمامی پارکبان‌ها از تهران جمع‌آوری شوند و از مدتی پیش مطالعات برای کنترل هوشمند پارک حاشیه‌ای هم در دستور کار قرار گرفت. 

پارک حاشیه ای خودرو به چه معناست؟

پارک حاشیه ای خودرو که به آن پارک هوشمند حاشیه ای هم می‌گویند، قسمت‌هایی از کنار خیابان‌های مختلف  است که برای پارک ماشین با تابلو متمایز و مشخص هستند. هدف اولیه شهرداری از راه‌اندازی پارک حاشیه ماشین، دسترسی راحت‌تر مردم به مراکز پر رفت و آمد بود تا بتوانند بدون اتلاف وقت به مرکز یا فروشگاه مورد نظر خود مراجعه کنند. لازم به ذکر است پلیس راهنمایی رانندگی برای حفظ نظم در مورد پارک هوشمند حاشیه ای از گشت های مخصوص این پارک استفاده می کند.

چگونه می توان از پارک حاشیه ای ماشین استفاده کرد؟

اگر وسوسه شده‌اید که حداقل یکبار از پارک حاشیه خودرو استفاده کنید، بهتر از قبل آن با اقدامات مورد نیاز آن آشنا شوید. برای استفاده از این  پارکینگ‌ها باید ابتدا وارد سامانه تهران شوید. سپس باید مشخصات خود را وارد و بعد ثبت‌نام خود را نهایی کنید.برای ثبت‌نام به موارد کد ملی، شماره تلفن و شماره پلاک خودرو نیاز دارید

روش استعلام و پرداخت عوارض پارک حاشیه ای

بعد از اینکه برای استفاده از پارک حاشیه‌ ای خودرو در سامانه تهران من ثبت‌نام و اطلاعات خود را به صورت دقیق وارد کردید، سامانه با استفاده از آن دیتا هزینه پارک شما رو محاسبه می‌کند. چگونه؟ هر ۳۰ دقیقه یکبار اطلاعات شما برداشت و در انتها هزینه پارک خودرو شما از حسابتان پرداخت می‌شود. اگر پارک هوشمند حاشیه ای را شنیدید، بدانید که چیزی جدا از این مسئله نیست.به هر حال در صورتی هم که برای شما جریمه‌ای در نظر گرفته شد، بهتر است که در اولین زمان، اقدام به پرداخت جریمه خودرو کنید تا بیشتر نشود.برای بررسی همچنین می‌توانید به سامانه تهران من مراجعه کنید تا زمان ورود، خروج و هزینه‌های مربوط به آن را مشاهده کنید.

درباره موضوع پارک حاشیه ای به سراغ سید مجتبی شفیعی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران رفتیم. وی در این زمینه به خبرنگار فارس گفت: متاسفانه سال‌ها است که پارک حاشیه  ای در تهران رها شده بود و علیرغم اینکه در گذشته در شورای شهر این موضوع برای شهرداری تکلیف شده ولی گام‌های موثری برداشته نشده بود.

سال ۱۴۰۰ حدود ۳۴ هزار فضای پارک در مناطق ۲، ۶ و ۷ ساماندهی شد

وی افزود: سال ۱۴۰۰ حدود ۳۴ هزار فضای پارک در مناطق ۲، ۶ و ۷ ساماندهی و تحت پوشش شهرداری قرار گرفت و امسال هم برنامه داریم که کامل ۱۲۰ هزار فضای دیگر را درنظر گیریم و ساماندهی کنیم.

معاون شهردار تهران ادامه داد: پارک حاشیه‌ای یکی از ابزارهای مدیریت ترافیک و پارک عادلانه است. سه منطقه ۲، ۶ و ۷در سال گذشته  بدین منظور ساماندهی شد و آگهی مزایده مناطق ۱، ۴، ۸، ۱۳ و ۱۴ از امروز منتشر می‌شود.

افزایش کنترل مکانیزه پارک حاشیه ای در مناطق مختلف تهران

شفیعی بیان داشت: همچنین بازگشایی پاکت مناطق ۳،۱۱ و ۱۲ فردا صورت می‌گیرد و مزایده مناطق ۵، ۹، ۲۱ و ۲۲ هفته آینده برگزار می‌شود. ۱۲۰ هزار فضای پارک حاشیه‌ای با این طرح تحت مدیریت قرار خواهد گرفت.

مزایای مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای

عمار سعیدیان فر سرپرست معاونت بهره برداری از سیستم‌های حمل و نقل سازمان حمل و نقل و ترافیک نیز در خصوص مدیریت پارک حاشیه ای معابر شهر تهران به فارس گفت: مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای معابر شهر تهران یکی از برنامه های معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران است که هدف از اجرای آن، مدیریت تقاضای سفر، ساماندهی ترافیکی معابر، عدالت در دسترسی به جای پارک، جلوگیری از تخلفات ساکن و پارک دوبل و کاهش ترافیک خودروهای سرگردان خواهان جای پارک است. 

وی گفت: توقف خودروها در پارک حاشیه ای معابر به صورت کوتاه مدت بوده و خروجی اصلی اجرای طرح مذکور، کاهش بار ترافیکی معابر و روان سازی جریان ترافیک است.

پرداخت نقدی عوارض پارک حاشیه ای ممنوع است 

سرپرست معاونت بهره برداری از سیستم های حمل و نقل و محدوده های ترافیکی تأکید کرد: توقف در پارک حاشیه‌ای کمتر از  زمان نیم ساعت رایگان بوده و بعد از آن بر اساس تعرفه مصوب شورای شهر، مبلغی به عنوان عوارض پارک حاشیه ای در نظر گرفته می‌شود.

وی گفت: با  اجرای مدیریت هوشمند پارک حاشیه ای، هر گونه پرداخت نقدی عوارض پارک حاشیه ای ممنوع است و شهروندان با شارژ حساب کاربری «تهران من»، می‌توانند عوارض پارک حاشیه‌ای خود را نیز پرداخت کنند. 

نرخ پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۱

مدتی پیش هم تعیین نرخ عوارض پارک حاشیه‌ای ۱۴۰۱ در دستور کار اعضی شورای ششم شهر تهران قرار گفت و نرخ عوارض پارک حاشیه‌ای ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۲۵ تا ۲۸ درصد افزایش یافت.

 نرخ عوارض پارک حاشیه‌ای در نیم ساعت اول رایگان خواهد بود و در ادامه نیز تا دو ساعت اول نرخ عوارض از ۱۲۵۰ تومان در سال ۱۴۰۰ به ۱۶۰۰ تومان در سال ۱۴۰۱  رسید. در ادامه نیز در هر دو ساعت ۲هزار تومان نرخ عوارض پارک حاشیه‌ای محاسبه خواهد شد.

کلید بهبود ترافیک در تهران

به گفته مدیران ساماندهی و کنترل مکانیزه پارک حاشیه‌‌ای در تهران در جهت کاهش ترافیک بسیار موثر است و حالا باید منتطر ماند و دید این طرح چگونه به صورت کامل در پایتخت اجرایی می‌شود و مدیریت شهری جدید قفل مشکل ترافیک را چگونه با ساماندهی جای پارک و پارکننگ باز می‌کند.

انتهای پیام/

 




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *