» دسته‌بندی نشده » ماجرای خرید اتوبوس‌های دست دوم برای تهران/ راهکار فوری برای رفع مشکلات حمل و نقل عمومی چیست؟
ماجرای خرید اتوبوس‌های دست دوم برای تهران/ راهکار فوری برای رفع مشکلات حمل و نقل عمومی چیست؟

ماجرای خرید اتوبوس‌های دست دوم برای تهران/ راهکار فوری برای رفع مشکلات حمل و نقل عمومی چیست؟

تیر ۲۸, ۱۴۰۱ 0۰


خبرگزاری فارس، گروه شهری: طی ۴ سال گذشته حال حمل و نقل عمومی تهران مساعد نبود و نه تنها تعداد زیادی اتوبوس‌ها از چرخه حمل و نقل به دلیل فرسودگی خارج شد بلکه اتوبوس‌های زیادی هم به ناوگان افزوده نشد. این ناوگان در زمان فعالیت شورای پنجمی ها با توسعه همراه نبود و با آمدن کرونا تیر خلاص هم به این ناوگان زده شد.

 رفع مشکلات حوزه حمل و نقل عمومی از مطالبات اصلی شهروندان در حوزه شهری است و همواره مدیران شهری هم رفع این مشکل را از اولویت های کاری خود اعلام می‌کنند. نتیجه توجه به حمل و نقل عمومی کاهش تراکم ترافیک، کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا همچنین افزایش شهروندان از خدمات‌رسانی مدیریت شهری در حوزه حمل و نقل عمومی است.

شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه یکی از شرکت‌های زیر مجموعه شهرداری تهران است که در ۲۵ فروردین ۱۳۳۵ به موجب قانون تأسیس شرکت اتوبوسرانی عمومی  تأسیس شد. طی این ۶۵ سال، اتوبوسرانی پایتخت با فراز و نشیب های مختلفی همراه بوده به ویژه در دو سال گذشته به دلیل شرایط کرونا، وضعیت اقتصادی و تحریم سخت ترین سال برای اتوبوسرانی پایتخت رقم خورد.

تیغ کرونا بر روی گلوی اتوبوسرانی قرار گرفت و کاهش آمار مسافران از یک طرف و فرسودگی از طرف دیگر نفس اتوبوسرانی پایتخت را به شماره انداخت. مدیران شهری جدید اما تغییر و تحول در اتوبسرانی را مد نظر قرار داده اند از خرید و تامین اتوبوس نو تا دست دوم با کیفیتغ همه از برنامه‌هایی است که بخشی اجرایی و بخشی در دست اقدام است.

اتوبوس‌های دست دوم مربوط به اروپا و کاملا اورهال شده است

بخش زیادی از تامین اتوبوس مربوط به اتوبوس‌های نو به ویژه اتوبوس های داخلی است ولی با این وجود این روزها ماجرای واردات اتوبوس های دست دوم با شائبه‌های  زیادی همراه شده است درباره این موضوع به سراغ مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران رفتیم. وی در این باره به خبرنگار فارس گفت:متخصصان فنی شرکت واحد از این اتوبوس‌ها بازدید کرده‌اند و تصاویر آنها موجود است این اتوبوس‌ها با بهترین کیفیت تولید و بازسازی شده‌اند.

شفیعی تاکید کرد: متأسفانه در برخی از اخبار آمده است که این اتوبوس‌ها در حال تعمیر شدن هستند اما باید به این موضوع تاکید کنم که اصلاً این موضوع صحت ندارد. تمامی این اتوبوس‌ها در اروپا اورهال شده‌اند.

وی افزود: به طور کلی برای توسعه ناوگان اتوبوسرانی تهران موضوع واردات را در دو حوزه دنبال می‌کنیم یکی از این موارد خرید اتوبوس با توجه به بودجه سال جاری شهرداری تهران است و موضوع دیگر که بخش خصوصی به دنبال پیگیری آن است و شهرداری تهران خرید خدمت انجام می‌دهد خرید اتوبوس‌های دست دوم و کارکرده است، این موضوع ارتباطی به بودجه شهرداری ندارد، بلکه ایده‌ای است که از سوی بخش خصوصی مطرح شده است.

شفیعی  افزود: بخش خصوصی اعلام کرده که می‌تواند اتوبوس‌هایی را وارد تهران کند که نسبت به اتوبوس‌های فعال پایتخت که عمرشان به بیش از ۱۶ سال می‌رسد عملکرد و کیفیت بسیار بهتری دارند، باید به این نکته توجه داشت که با توجه به شرایط فعلی انجام این کار بسیار مناسب است.

بازسازی و اورهال اتوبوس‌ها در اروپا

وی با تاکید بر اینکه تمامی اتوبوس‌هایی که قراراست وارد شوند، چند سال محدودی در اروپا کار کرده و در آنجا بازسازی و اورهال شده‌اند، گفت: رنگ آمیزی، وصل دستگاه‌های کارت‌خوان و جی. پی. اس و … در تهران بر روی این اتوبوس‌ها انجام می‌شود.۵۰ دستگاه از ۲۰۰ اتوبوس مرحله اول، وارد تهران شده و در حال آماده‌سازی است و پنج دستگاه از این اتوبوس‌ها دو طبقه هستند.

معاون شهردار تهران تاکید کرد: بناداریم یارانه‌ای که برای اتوبوس‌های فرسوده خودمان خرج می‌کنیم را برای واردات اتوبوس‌های کارکرده بازسازی شده به کار می‌گیریم.

 اتوبوس‌های دست دوم مطابق با استانداردهای محیط زیستی

پرویز سروری، نائب رئیس شورای شهر تهران هم درباره چرایی اهمیت موضوع «خرید و واردات اتوبوس‌های دست دوم»، بیان کرد: اگر اتوبوس جدیدی به ناوگان اضافه نشود، جابجایی شهروندان در شهر دچار مشکل خواهد شد. باتوجه به شرایط فعلی باید اقدامات نوسازی، بازسازی و استفاده از اتوبوس‌های بخش خصوصی به ترتیب اولویت عملیاتی شود، اما بخش خصوصی اعلام کرده است که خرید هر دستگاه اتوبوس به مبلغ پنج میلیارد تومان و فعال کردن آن در خطوط اتوبوسرانی برایش سود و آورده‌ای ندارد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه شهرداری تهران از اتوبوس‌های دست دوم مطابق با استانداردهای محیط زیستی استفاده خواهد کرد، افزود: اگر عمر مفید اتوبوس‌های دست دوم خارجی ۱۰ سال باشد و در حال حاضر ۵ سال سن داشته باشند، می‌توان به جای خرید هر دستگاه اتوبوس نو به مبلغ ۵ میلیارد تومان، پنج دستگاه اتوبوس به مبلغ یک میلیارد تومان خریداری کرد.

به جای خرید یک دستگاه اتوبوس نو، می‌توان پنج دستگاه اتوبوس دست دوم خرید

سروری در ادامه توضیح داد: به معنایی دیگر به جای خرید یک دستگاه اتوبوس نو، می‌توان پنج دستگاه اتوبوس دست دوم و مطابق با استانداردهای محیط زیستی کشور خریداری کرد و با همین عمل وضعیت ناوگان را بهبود بخشید.

راهکار مشکل افزایش تقاضا و عرضه، واردات اتوبوس‌های کارکرده است

به گفته وی؛ در حال حاضر مدیریت شهری با افزایش تقاضا و مشکل عرضه مواجه است که در این شرایط فقط واردات اتوبوس‌های دست دوم راهگشای مشکل است.

 مخالفان واردات اتوبوس‌های کارکرده مخالف منافع مردم‌اند

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران ضمن اشاره به مخالفان واردات اتوبوس‌های کارکرده بیان کرد: برخی افراد حرف‌های غیرکارشناسی در این باره می‌زنند که به نظرم مخالف منافع مردم سخن می‌گویند.

سروری واردات اتوبوس‌های دست دوم را به عنوان یک عامل کمکی در این شرایط عنوان کرد و افزود: باید به زمانی برسیم که درآمدهای شهرداری اجازه تکمیل ناوگان را بدهد و حداقل اتوبوس‌های ناوگان را به تعداد چهار سال گذشته [۶ هزار دستگاه اتوبوس] برسانیم.

وی در ادامه تأکید کرد: مابه‌التفاوت هزینه اتوبوس دست دوم با نو، امکانی را برای مدیریت شهری ایجاد می‌کند که بتواند حمل و نقل را ساماندهی و ناوگان را تقویت کند. سپس با منابع مالی جدید ایجاد شده، اتوبوس‌های نو خریداری کند و اتوبوس دست دوم خارج شود.

واردات اتوبوس‌های کارکرده خارج از چارچوب سیاسی بررسی شود

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه در حال حاضر تا جایی که امکان دارد باید خرید اتوبوس با اولویت خرید از داخل انجام شود، گفت: سپس باید بازسازی اتوبوس‌های غیرفعال انجام شود که شهرداری در حال بازسازی بخشی از اتوبوس‌هاست. همچنین باید اجازه داد تا از اتوبوس‌های دست دوم به عنوان یک امر کمکی استفاده شود تا پس از ایجاد امکان مالی، اتوبوس نو خریداری شود.

سروری در ادامه یادآور شد: باید موضوع «خرید اتوبوس‌های دست دوم» برای مردم و صاحبان اندیشه‌ که در حوزه مدیریت شهری حساس هستند، خارج از چارچوب‌های سیاسی و با نگاهی کارشناسانه بررسی شود.

سروری در پاسخ به این گفته که هیئت وزیران در حال تهیه آیین نامه جدیدی برای واردات خودرو است و واردات اتوبوس‌ها منوط به آن آیین نامه می‌شود، بیان کرد: این موضوعات جوسازی‌های سیاسی است برای اینکه یک عده‌ای می‌خواهند کینه خود را از یک فردی خالی کنند و هر موضوعی که قرار است به ثمر برسد، یک حرفی روی آن می‌گذارند.

وی با بیان اینکه اگر اتوبوس‌ها، استاندارد مورد قبول محیط زیست را نداشته باشند، نباید واردات‌شان صورت گیرد، افزود: شورای شهر قائل به ورود اتوبوس‌های فاقد استانداردهای محیط زیستی به تهران نیست.

به شدت به دنبال توسعه حمل و نقل عمومی هستیم

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به اینکه به شدت به دنبال توسعه حمل و نقل عمومی هستیم، گفت: در حال حاضر قطعات برای بازسازی اتوبوس‌ها تامین شده و این اتوبوس‌ها در حال ورود به خطوط هستند.

وی درباره خرید اتوبوس‌های دست دوم گفت: طراحان این مسئله معتقدند که باتوجه به شرایط بحرانی و نیاز فوری به افزایش ناوگان حمل و نقل درون شهری از یکسو و کمبود سرمایه در تأمین منابع برای خرید اتوبوس از سوی دیگر بهترین راه برای رفع این معضل واردات اتوبوس کار کرده است، 

برخی از مخاطبان خبرگزاری فارس با پیوستن به کمپینی با عنوان رسیدگی به شلوغی BRT درخواست پیگیری این موضوع را از مدیران شهری داشته‌اند آنها اعلام کردند؛ عدم تطابق میزان جمعیت با تعداد اتوبوس‌های موجود در ناوگان باعث ایجاد ازدحام و شلوغی، مخصوصا در قسمت بانوان می‌شود و این امر باعث ایجاد تشنج بین افراد و بعضا مواردی هم به فحاشی و درگیری فیزیکی می‌شود. اگر این امکان فراهم شود تا با آمارگیری به صورت اینترنتی از افراد به این صورت که ایستگاه ورودی ، خروجی و همچنین ساعت ورود به ایستگاه را مشخص کنند، می توان تخمینی از آمار به دست آورد و متناسب با آن منابع تخصیص داد. لطفا به این موضوع رسیدگی کنید.

مدیران شهری می‌گویند بخشی از اقدامات محقق شده و بخشی هم در دستور کار است و بزودی تحولات خوبی را در ناوگان حمل و نقل عمومی شاهد خواهیم بود و حالا باید منتظر ماند و دید تهران در حوزه اتوبوسرانی چگونه از خواب ۴ ساله شورای پنجمی ها بیدار می‌شود.

انتهای پیام/




منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×