» آخرین اخبار » گیلان » عاشورا محصول بی توجهی به غدیر است

عاشورا محصول بی توجهی به غدیر است

تیر ۲۷, ۱۴۰۱ 1۰


ایسنا/گیلان رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گیلان، با اشاره به تاکید رهبر انقلاب بر مسئله جهاد تبیین، اضافه کرد: امروز یکی از مهمترین وظاطف مبلغان و صاحب نظران همین است که غدیر را تبیین کنند، زیرا عاشورا محصول عدم توجه و اهتمام به غدیر است.

حجت الاسلام والمسلمین ولی عادلی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به لزوم شناخت غدیر، اظهار کرد: این واقعه در سال دهم هجری اتفاق افتاد و پیامبر(ص) در مسیر بازگشت از آخرین حج دستور توقف داد و فرمود رفته ها بازگردند و جاماندگان برسند و سپس امیرالمومنین علی(ع) را به عنوان وصی و جانشین بعد از خود انتخاب کرد.

وی با بیان اینکه رسالت پیامبر و ماموریت نبوت با انتخاب امام و وصی ادامه پیدا می کند، افزود: براساس آموزه های قرآنی باید صالحان بر مردم حکومت کنند و انسان های شایسته و دارای صلاحیت باید راهبر و راهنمای مردم باشند تا مسیر توسعه و رشد و ترقی برای جامعه فراهم شود.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گیلان منطق الهی را در تداوم سلسله نبوت توسط سلسله امامت دانست و تصریح کرد: غدیر اتفاق افتاد تا مردم بعد از رحلت پیامبر(ص) بلاتکلیف نمانند، زیرا پیامبر برای حکومت اسلامی بسیار تلاش کرده بود و اگر ماجرای غدیر اتفاق نمی افتاد مردم بلاتکلیف می ماندند و گرفتار انحرافات می شدند، زیرا دشمن همیشه فعال است تا آموزه های دینی را مصادره و منحرف کند.

حجت الاسلام عادلی با بیان اینکه پیامبر(ص) با انتخاب امام مسیر بعد از خودش را مشخص کرد، گفت: غدیر عید بزرگی برای جهان اسلام است، زیرا سلسله امامت به عنوان ادامه دهنده نبوت معرفی شد.

وی در پاسخ به این سوال که «چرا روز غدیر روز اکمال دین و اتمام نعمت است؟»، اضافه کرد: امنیت و آسایش از نعمت های الهی است و لذا جامعه اسلامی بعد از معرفی امام باید به امنیت و آسایش برسد، اما یکی از نعمت های بزرگ داشتن اعتقاد درست و صحیح است و قطعا امامت و ولایت نعمت بزرگ الهی است و لذا تا مردم تکلیف خودشان را با امامت و در زمان غیبت با ولایت فقیه مشخص نکنند، امورشان به سامان نمی سد.

این کارشناس دینی حکومت صالحان را بهترین و کامل ترین نعمت دانست و ادامه داد: به برکت معرفی امام امور مردم سامان می گیرد و مسیر رشد و تعالی جامعه فراهم می شود.

وی معرفی امام را نقش آفرینی پیامبر در مدیریت آینده جامعه اسلامی دانست و متذکر شد: وجه تمایز حکومت های الهی با غیر الهی در این است که صالحان باید بر مردم حکومت کنند؛ بر خلاف حکومت های غیر الهی که از طریق زور و زر قدرت را در دست می گیرند و مردم دچار انحراف می شوند.

حجت الاسلام عادلی با اشاره به اهمیت مدیریت آینده در جهان اسلام، خاطرنشان کرد: رهبر جامعه اسلامی باید مسیر بعد از خودش را تعیین و مشخص کند و لذا یکی از وظایف شورای نگهبان در نظام اسلامی ما همین تایید صلاحیت هاست، زیرا انسان های صالح و شایسته باید در راس امور باشند تا مردم در محیط سالم و درست رشد پیدا کنند و در فضای آلوده و ناسالم قرار نگیرند.

وی غدیر را از موضوعات مسلم اسلام هم در برای علمای شیعه و هم برای علمای اهل سنت دانست و عنوان کرد: دشمن متاسفانه همه افتخارات جهان اسلام را تحریف می کند و دنبال این است که مردم گرفتار شبهه و انحراف شوند و لذا در تحریف و ممانعت از تبیین مسئله غدیر که یکی از مهمترین و سرنوشت سازترین رویدادهای جهان اسلام است، کوتاهی نکرده است.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گیلان با اشاره به تاکید رهبر انقلاب بر مسئله جهاد تبیین، اضافه کرد: امروز یکی از مهمترین وظاطف مبلغان و صاحب نظران همین است که غدیر را تبیین کنند، زیرا عاشورا محصول عدم توجه و اهتمام به غدیر است.

وی با بیان اینکه در تبیین جایگاه غدیر باید صاحب نظران و اندیشمندان با زبان روز ورود کنند، گفت: دشمن با ابزار رسانه و فضای مجازی شبهه افکنی می کند و لذا با توجه به فروکش کردن بیماری کرونا، فرصت مناسبی است تا از فضای محرم برای تبیین جایگاه غدیر و اهمیت امامت و ولایت در مسیر امت اسلام و تشیع استفاده کنیم.

حجت الاسلام عادلی ۲۵ سال خانه نشینی امیرالمومنین علی(ع) را نادرست دانست و اضافه کرد: امام علی(ع) در این ۲۵ سال خودش را وقف مردم کرد و لذا در این روزها که گرفتار تحریم و مشکلات اقتصادی هستیم باید از دستگیری های امام علی الگو بگیریم.

وی فلسفه بازگشت امام علی به حکومت پس از ۲۵ سال را احیای عدالت دانست و خاطرنشان کرد: عدالت فلسفه نبوت است و امام علی زمانی حکومت را می پذیرد که بتواند حق مظلوم را از ظالم بگیرد و لذا شهید عدالت هم شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد لاکانی، مدیر بنیاد بین المللی غدیر در گیلان نیز در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه این بنیاد هم در دهه امامت و ولایت و هم در طول سال برای آحاد جامعه برنامه های آموزشی و فرهنگی و پژوهشی و ترویجی و تبلیغی دارد، اظهار کرد: روحانیون و طلاب به اقصی نقاط استان اعزام می شوند و به تبیین مبانی غدیر و امامت و ولایت برای جامعه می پردازند.

وی از برگزاری گفتمان ها و همایش های غدیرشناسی در مرکز و غرب و شرق استان خبر داد و عنوان کرد: امسال برنامه اطعام روز غدیر را بسیار چشمگیر خواهیم داشت، زیرا در روایات به اطعام روز غدیر تاکید فراوان شده است.

مدیر بنیاد غدیر گیلان با بیان اینکه در اعیاد اسلامی و میلاد ائمه برنامه های خوبی به ویژه برای جوانان و نوجوانان داریم، گفت: از ظرفیت حوزویان و دانشگاهیان و فرهیختگان و فرهنگیان و جوانان برای تببین غدیر استفاده می کنیم.

حجت الاسلام لاکانی یکی از ابزارهای مهم برای تبلیغ غدیر و جایگاه بلند امامت ولایت برای جوانان را فضای مجازی دانست و متذکر شد: معاونت فضای مجازی بنیاد غدیر اقدام به تولید محتوا در فضای مجازی می کند، زیرا فضای مجازی امروزه بسیار مهم است و جوانان ما با فضای مجازی مانوس هستند و نباید غفلت کنیم.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×