» دسته‌بندی نشده » بهبود سطح دسترسی بیماران به دارو و پیشگیری از قاچاق معکوس دارو با اجرای طرح دارویاری

بهبود سطح دسترسی بیماران به دارو و پیشگیری از قاچاق معکوس دارو با اجرای طرح دارویاری

تیر ۲۶, ۱۴۰۱ 1۰


ایسنا/سمنان سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان از طرح دارویاری به عنوان طرحی برای بهبود سطح دسترسی بیماران به اقلام دارویی و پیشگیری از قاچاق معکوس دارو نام برد و گفت: با اجرای این طرح بیماران هزینه اضافه‌تری برای خرید دارو پرداخت نمی‌کنند.

دکتر حمیدرضا حافظی به تشرح طرح دارویاری پرداخت و اظهار کرد: اجرای طرح دارویاری در سطح کشور و استان با هدف اصلاح و ارتقاء دسترسی بیماران به داروها، عدم افزایش هزینه دارو برای بیماران، افزایش سبد دارویی تحت پوشش بیمه، کمک به توسعه تولید دارو در کشور و پیشگیری از قاچاق معکوس دارو به کشورهای همسایه آغاز شده است.

سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه ادامه داد: در همین راستا ۳۶۶ ش قلم دارو ضروری و پر مصرف بیماران که تا کنون در تعهد بیمه‌های پایه نبوده‌اند، تحت پوشش بیمه‌های پایه قرار گرفته‌اند.

وی افزود: افزایش قیمت دارو به‌صورت یارانه به بیمه‌های پایه پرداخت می‌شود تا نسبت‌ به پرداخت به داروخانه‌های خصوصی و بیمارستانی اقدام شود.

این پزشک تصریح کرد: در این طرح بیماران هزینه اضافه‌تری نسبت‌ به خرید دارو پرداخت نمی‌کنند و حتی داروهایی که قبلاً تحت پوشش بیمه نبودند، با اجاری این طرح هزینه کمتری نسبت‌ به قبل توسط مردم خواهند داشت.

دکتر حافظی گفت: کارشناسان معاونت غذا و دارو  دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان از تمامی داروخانه‌ها بازدید کرده و مسائل مربوط به اجرای طرح و احیاناً تخلفات را بررسی می‌کند.
همچنین کامران قدس رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به این که طرح دارویاری در راستای سیاست‌های کلی نظام سلامت مبنی بر مدیریت منابع از طریق نظام بیمه‌ای اجرا شده است، گفت: در طرح دارویاری یارانه داروها به انتهای زنجیره منتقل می‌شود و از طریق بیمه‌ها به مصرف‌کننده نهایی تخصیص می‌یابد. 

وی افزود: مزیت‌های اجرای این طرح شامل توزیع یارانه دارو متناسب با نیاز بیماران، بهره‌مندی همه دهک‌ها از یارانه، تغییر نکردن هزینه پرداخت توسط بیماران، اجرای بیمه همگانی برای آحاد مردم، برقراری پوشش بیمه‌ای برای داروهایی که پیش از این تحت شمول حمایت‌های بیمه‌ای نبودند، اصلاح الگوی مصرف دارو و کاهش تقاضای القایی، کنترل قاچاق معکوس و رشد صادرات رسمی دارو، حمایت ویژه از داروهای مصرفی بیماران خاص و صعب‌العلاج، می‌شود.

دکتر قدس با اشاره به اینکه منافع اجرای این طرح برای مردم است، بر اجرای طرح با همکاری تمامی سازمان‌های دخیل و نظارت منظم در پیگیری برای رفع چالش‌های پیشرو تاکید کرد.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×