کشتیرانی دریای خزر با جهش در عملکرد و فراتر از پهنه دریای خزر
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، در سال گذشته شرکت کشتیرانی دریای خزر در فضای پرتلاطم کسبوکار در دریای خزر با عبور از ریسکها ازجمله همهگیری ویروس کرونا، تحریمهای ظالمانه و شرایط بد اقلیمی و مواج دریای خزر و تنشهای سیاسی در کشورهای همسایه و سایر ریسکها و نیز برداشتن گامهای فراتر از جغرافیای چشمانداز از پهنه دریای خزر و با عبور از آبراه ولگادن، دریای آزوف، دریای سیاه و نیز اقیانوس هند، توسعه خطوط کانتینری در کریدور ایران – قزاقستان – چین و کریدور شمال – جنوب را در قلمرو کسبوکار خود در افق ۱۴۰۵ را جهش عملیاتی روبرو کند.
کاپیتان داوود تفتی مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر در مراسم مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت کشتیرانی دریای خزر با عصر امروز در انزلی با بیان اینکه شاخصهای رشد، توسعه حملونقل دریایی شرکت کشتیرانی دریای خزر را نشانگر رشد این شرکت در فرایندهای اصلی کسبوکار در حوزه حملونقل دریایی دانست و اظهار کرد: در بخش حمل کانتینری، حمل فله و جنرال کارگو و نیز رویههای گمرکی صادرات، ترانزیت کالا از طریق کریدور های میانی و شمال – جنوب، واردات و خدمات سیلو پرداخت.
وی با اشاره به اینکه شرکت کشتیرانی دریای خزر توانسته در سال ۱۴۰۰ رشد ۲۱ درصدی ازنظر تناژ حمل بار فله را دارا باشد بیان کرد: رشد ۶۲ درصدی حمل کالاهای کانتینری، ۳۴۶ درصدی ترانزیت خودرو، ۲۲.۷ درصدی ازنظر سهم بازار و ۵۳ درصدی درآمد عملیاتی نسبت به سال ۹۹ و ۲۷ درصدی مسافت مایل دریایی پیموده شده توسط ناوگان ازجمله آمار رشد یافته توسط شرکت کشتیرانی دریای خزر است.
وی با اشاره به رشد ۶۲ درصدی حمل کالاهای کانتینری از بنادر جنوبی به بنادر شمالی ایران گفت: در راستای حمل کانتینری نیز با رشدهای بهدستآمده نقطه عطف دیگری از عملیات کشتیرانی شرکت کشتیرانی دریای خزر رقم خورده و جهشهای حملونقل دریایی شرکت کشتیرانی دریای خزر موجب شده تا این شرکت رتبه اول در میان شرکتهای مالک ازنظر سهم بازار را تحصیل کند.
تفتی دایره فعالیت کشتیرانی دریای خزر را از این دریا فراتر و به گستردگی فعالیت شرکت در دریاهای آزوف، سیاه و اقیانوس هند اشاره کرد و افزود: در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل از آن در بخشهای مختلف با رشدهای قابلتوجه روبرو بودهایم که این تجربه نشانگر چشم دوختن ما به آیندهای روشن و توجه به منویات رهبر معظم انقلاب است که تحقق این مهم در تاریخ این کشتیرانی بیسابقه است.
وی با تأکید بر اینکه حمایت گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در دست یافتن به این توفیق بسیار مؤثر بوده است، گفت: گروه کشتیرانی علیرغم برخی مضیقهها برای تأمین کانتینر با مدیریت بهرهور، سه هزار TEU کانتینر را برای توسعه حمل کانتینری در اختیار کشتیرانی دریای خزر گذاشت که حاصل آن ثبت رکورد در بخش ترانزیت است.
به گفته مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر پیادهسازی برنامه خطوط منظم دریایی در سال ۱۴۰۰ مطابق با امضای توافقنامه کشتیرانی دریای خزر با سازمان توسعه تجارت از بنادر شمالی ایران به مقاصد بنادر روسیه، قزاقستان و آذربایجان و همچنین انتقال بیش از سه هزار ” تی ای یو ” کانتینر از بنادر جنوبی به بنادر شمالی ایران در راستای نهادینه کردن حمل کانتینری در سال ۱۴۰۰ که نسبت به سال ۱۳۹۹ با رشد ۶۲ درصدی روبرو بوده که این امور موجب شده کشتیرانی دریای خزر رتبه نخست در میان شرکتهای مالک ازلحاظ سهم بازار را به دست آورد.
وی با اشاره به فعالیت شرکت کشتیرانی در راستای شعار سال تصریح کرد: این کشتیرانی در تعامل با سازمان توسعه صادرات و تجارت کشور و همچنین اتصال به حلقههای زنجیره تأمین لجستیک در حوزه حملونقل ازجمله سازمان بنادر و دریانوردی، اتاقهای بازرگانی و گمرک جمهوری اسلامی ایران و بنادر خشک کشور و شرکتهای همکار در حملونقل ترکیبی را نیز در کارنامه دارد.
تفتی از انعقاد ساخت دو فروند شناور جنرال کارگو با یکی از شرکتهای کشتیسازی داخلی مطابق با تکنولوژی روز دنیا خبر داد و افزود: این قرارداد ساخت در راستای توسعه ناوگان، مطابق با سند چشمانداز کشتیرانی دریای خزر جهت حمل کالاهای کانتینری پیرامون تأکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر سال تولید، پشتیبانیها، مانع زدایی ها در سال ۱۴۰۰ گام برداشته است.
مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر توسعه فعالیت کشتیرانی دریای خزر در کریدورهای شمال-جنوب و شرق به غرب را ازجمله اهداف میانمدت این کشتیرانی اعلام کرد و گفت: در همین راستا خط کانتینری چین-قزاقستان-ایران فعالتر از قبل شده و هفتهای یک فروند کشتی تمام کانتینری در این مسیر طبق برنامه هفتگی منظم رونق تازهای یافته است.
وی به ترانزیت خودرو به کشورهای اوراسیا اشاره کرد و گفت: در این بخش با حمل سه هزار و ۳۱۲ دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۰ رشد جهشی ۳۴۶ درصدی نسبت به سال ۹۹ را تجربه کردیم و در همین راستا نیز در حال تجهیز ناوگان به کانتینرهای خودروبر هستیم که هرکدام سه دستگاه خودرو ظرفیت دارند و توان ما را برای حمل خودرو افزایش چشمگیری میدهد و درعینحال ایمنی و امنیت بار را تا حد زیادی افزایش خواهد داد
وی نتیجه دستیابی به این رکوردها را در سال ۱۴۰۰ افزایش سهم ۲.۳ درصدی این کشتیرانی از بازار حمل دریای خزر اعلام کرد و افزود: هماکنون ۳۲.۵ درصد از بازار حمل دریای خزر در اختیار کشتیرانی دریای خزر است که برابر با ۴۵ درصد از حجم حملونقل کالا در بنادر شمالی کشور میباشد و درآمد عملیاتی آن نیز در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ تا ۵۳ درصد افزایش داشته است.
مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر درباره توسعه حمل کانتینری در این کشتیرانی نیز افزود: بهتازگی تفاهمنامه همکاری کشتیرانی دریای خزر با سازمان توسعه تجارت را بهروزرسانی کردیم که طی آن مقرر شد تعداد سفر بیشتری در راستای توسعه همکاریهای دوجانبه برای شناورها برنامهریزی شود ضمناً حمل کانتینری نیز به این تفاهمنامه افزوده شد.
وی با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۱ بهعنوان سال تولید، دانشبنیان، اشتغال آفرین از سوی مقام معظم رهبری، تصریح کرد: کشتیرانی دریای خزر در همین راستا ساخت دو فروند شناور ۳۵۰۰ تنی جنرال کارگو باقابلیت حمل کانتینر را به تولیدکننده داخلی سفارش داده است که به فناوریهای بهروز و فوق پیشرفته ازجمله مصرف سوخت پایین و سرعتبالا مجهز خواهند بود که مرحله اصلی ساخت آنها از نیمه اول شهریورماه سال جاری آغاز خواهد شد.
مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر همچنین به طراحی و ساخت قطعات گیربکس سیستم رانش، بهینهسازی یک دستگاه ژنراتور جهت تأمین برق کانتینرهای یخچالی و همچنین سیستمهای کنترل ناوبری شناورها با تکیهبر توان داخلی با استفاده از ظرفیت شرکتهای منطقه و تعامل با شرکتهای دانشبنیان در کشور که مانع از خروج ارز از کشور میشوند را بهعنوان اقدامی دیگر از اهداف و برنامههای کشتیرانی دریای خزر بهعنوان پدافند غیرعامل در مبارزه با تحریمها عنوان کرد.
در پایان مجمع عمومی عادی سالیانه کشتیرانی دریایی خزر منتهی به سال مالی اسفند ۱۴۰۰ که با حضور ۸۹ درصد از صاحبان سهام رسمیت یافته بود به ازای هر سهم ۱۳۶۸ ریال سود تقسیم شد.
انتهای پیام/۳۳۸۹
شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید