» دسته‌بندی نشده » نکاتی جالب درباره عرفان و تصوف در شماره جدید نشریه «اطلاعات حکمت و معرفت»
نکاتی جالب درباره عرفان و تصوف در شماره جدید نشریه «اطلاعات حکمت و معرفت»

نکاتی جالب درباره عرفان و تصوف در شماره جدید نشریه «اطلاعات حکمت و معرفت»

تیر ۲۲, ۱۴۰۱ 1۰


به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، شماره ۱۶۲ نشریه اطلاعات حکمت و معرفت با عنوان «عرفان تطبیقی» ویژۀ بهار ۱۴۰۱ به دبیری محمدحسن یعقوبیان منتشر شد. این شماره از نشریه تکمیل‌کنندۀ موضوع مطالعات تطبیقی در دو ویژه­‌نامه فلسفه تطبیقی در ایران (شماره ۱۵۴) و فلسفه میان­‌فرهنگی (شماره ۱۵۷) است.

در بخش نخست سخن دبیر این پرونده آمده است که ایران در طول تاریخ خود، دارای رنگ شهودی و عرفانی بوده و در میانه شرق و غرب، پذیرای جریانات متنوع شده است. نقش اولیه ایران و ایرانیان در تاریخ عرفان اسلامی، همچنان محل بحث و نظر است. تبارشناسی مطالعات ادیان و عرفان در ایران و فرهنگ اسلامی، از یک سو در تاریخ عرفان از تذکره الاولیاء تا تاریخ عرفای متاخر و سیر تصوف در اسلام تا جست‌وجو در تصوف ایران، قابل رصد است و از سوی دیگر، به کتب ملل و نحل می‌­رسد.

هدف این شماره از مجله

این شماره کوششی است جهت خودآگاهی این رشته و تبارشناسی آن تا دوران معاصر، از عرفان تطبیقی نزد ابوریحان بیرونی تا مباحث نوین تجربه معنوی و ظرفیت‌های عرفان اسلامی در تطبیق با عرفان‌های شرقی و غربی تا علاوه بر تاریخچه مختصر تحقیقات تطبیقی عرفان، گونه­‌شناسی معنویت‌ها و رویکردهای عرفان تطبیقی و مدل آن‌ها را به تصویر بکشد.

مصاحبات

 این دفتر مشتمل بر چهار گفت‌وگو و پنج مقاله است. چهار گفت‌و‌گو به ترتیب عبارتند از «عرفان تطبیقی نزد ابوریحان بیرونی» در گفت‌و‌گو با منوچهر صدوقی سها، «عرفان تطبیقی: چیستی، مبانی و روش‌ها» گفت‌و‌گو با همایون همتی،  «عرفان تطبیقی از سنجش نظری تا صیرورت عملی» گفت‌وگو با حامد ناجی اصفهانی، «معنویت تطبیقی و گفت‌وگوی فرا تاریخی» گفت‌و‌گو با انشاءالله رحمتی.

مقالات

 پس از گفت‌وگوها نخستین مقاله با عنوان «مروری تاریخی بر رویکرد تطبیقی در مطالعات ادیانی و عرفانی» به قلم مهدی لک‌زائی است. دومین مقاله با عنوان «تبارشناسی و گونه‌شناسی عرفان تطبیقی در ایران به قلم محمدحسن یعقوبیان است. سومین مقاله با عنوان «اصول و ضوابطی برای گونه‌شناسی عارفان» توسط احمد شاکر‌نژاد به رشته تحریر در آمده. «سبک‌های نوشتاری در عرفان تطبیقی» عنوان چهارمین مقاله به قلم هادی وکیلی است که با مطالعه موردی کتاب عرفان تطبیقی ویراست که در این مقاله به‌منظور نشان‌دادن این تحولات و آن کاستی‌ها و در عین حال اشاره به ساختار احتمالی سبک‌های آینده صورت گرفته است. مقاله آخر هم با عنوان «عرفان به مثابه مؤلفه‌ای میان فرهنگی» به قلم  اکارد ولتس گوتوالد که برگردان فارسی آن را علیرضا رضایت به عهده داشته است.

بخش دوم نشریه با عنوان «اندیشه و نظر» دربرگیرنده دو مقاله است. نخستین مقاله با عتوان «تاویل در احیاء علوم الدین غزالی» به قلم علیرضا سمنانی است و دومین مقاله «معنای زندگی و دلیل اهمیت آن» به قلم سوزان وولف و ترجمۀ فارسی اصغر افتخاری است. بخش سوم نشریه با عنوان «گزارش» مشتمل بر یک مقاله با عنوان «عشق الهی و راز آفرینش»  گفت‌و‌گوی فاطمه محمد با عبدالرضا مظاهری است.

آخرین بخش نشریه با عنوان «کتاب» به دبیری منیره پنج‌تنی مشتمل بر یک گفت‌وگو با امیر مازیار با عنوان «مشغلۀ سحری» است. این گفت‌وگو  نقد و بررسی اثر جدید امیر مازیار با عنوان رویا، استعاره و زبان دین: متن دینی چون متن هنری  است که به توصیف، شرح و ارزیابی نظریۀ رؤیایی بودن تجربه‌های دینی و وحیانی اختصاص دارد که اضلاع آن برای نخستین بار در آثار فارابی آشکار شده است. در انتهای کتاب نیز ساسان یغمایی تازه‌های نشر را معرفی کرده است.

شمارۀ  ۱۶۲ نشریۀ اطلاعات حکمت و معرفت با عنوان «عرفان تطبیقی» با مدیرمسؤولی و سردبیری ان‌شاءالله رحمتی، ویژۀ بهار ۱۴۰۱ با بهای ۴۵ هزار تومان در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

انتهای پیام/ ۶۱




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *