» دسته‌بندی نشده » فشارهای خارجی و داخلی بر کردها برای تعیین نامزد ریاست جمهوری عراق

فشارهای خارجی و داخلی بر کردها برای تعیین نامزد ریاست جمهوری عراق

تیر ۲۱, ۱۴۰۱ 0۰


رئیس اتحادیه میهنی کردستان عراق امروز سه‌شنبه اعلام کرد که بازیگران خارجی و داخلی به حزب او و حزب دموکرات کردستان جهت توافق بر سر انتخاب نامزد ریاست جمهوری فشار می‌آورند تا از مرحله کنونی که عراق با آن دست و پنجه نرم می‌کند، عبور کند و در مسیر شکل‌گیری دولت حرکت کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شفق نیوز، حریم کمال آغا، رئیس اتحادیه میهنی کردستان عراق اعلام کرد که هیچ‌ گونه زمانی برای نشست مشترک میان دو حزب اصلی اقیلم کردستان عراق تعیین نشده است.

وی ادامه داد: برنامه‌ها و مذاکرات مختلفی با طرف‌های داخلی و خارجی دیگر که در تلاش هستند با فشار به دو حزب اتحادیه میهنی و حزب دموکرات کردستان عراق جهت به توافق رسیدن بر سر نامزدی فردی برای تصدی پست ریاست جمهوری عراق، راه را برای شکل‌گیری دولت جدید در کشور هموار کنند، در جریان است.

آغا همچنین توضیح داد که این فشارها و خواسته‌ها از جانب خارجی و هم داخلی به ویژه از جانب چهارچوب هماهنگی شیعیان است.

وی گفت: دوستان کردها به طور کلی این خواسته‌ها را دارند که دو حزب اصلی اقلیم کردستان در مرحله حساس کنونی بر سر تعیین نامزد مورد توافق دو حزب برای تصدی پست ریاست جمهوری عراق به یک رای مشترک رسند.

رئیس اتحادیه میهنی کردستان عراق ادامه داد: چارچوب هماهنگی شیعیان از کردها می‌خواهد که بعد از عید قربان این مرحله را خاتمه دهند و بر سر نامزدی برای تصدی پست ریاست جمهوری چه بصورت اشتراکی و چه به صورت جدا از هم به توافق برسند.

آغا خاطرنشان کرد: این مرحله حساس خواهد بود و اتحادیه میهنی کردستان عراق باید در چارچوب منافع و فداکاری کردها و مطالبات و حقوق آتی آنها به هر نحوی از آن بگذرد.

اخیراً پس از خروج جریان صدر از روند سیاسی در عراق و قرارداد ائتلاف سه جانبه بین چهارچوب هماهنگی، حزب دمکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی و ائتلاف حاکمیت که شامل اکثر نیروهای سیاسی سنی به رهبری خمیس الخنجر و محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق شکل گرفت.

به دنبال شکل گیری این ائتلاف سه جانبه، رهبران چارچوب هماهنگی توپ را به زمین کردها انداختند تا نامزدهای خود را برای پست ریاست جمهوری معرفی کنند و راه را برای شکل گیری دولت جدید هموار کنند.

در فوریه گذشته، حزب دموکرات کردستان نامزدی ریبر احمد، وزیر داخلی اقلیم کردستان را برای تصدی ریاست جمهوری عراق اعلام کرد.

باید خاطرنشان کرد که اتحادیه میهنی کردستان از زمان سرنگونی رژیم سابق عراق در سال ۲۰۰۳، بر اساس عرف سیاسی که در جلسات گذشته دنبال شد، سمت ریاست جمهوری را برعهده داشت.

اما از نظر اعداد و ارقام، این واقعیت که حزب دموکرات کردستان در انتخابات پارلمانی اخیر ۳۱ کرسی پارلمان را به دست آورد و اتحادیه میهنی کردستان، ۱۷ کرسی، ممکن است این بار معادله تغییر یابد.

حزب دموکرات می‌گوید که اتحادیه بدون رضایت بقیه نیروهای کرد، برهم صالح،‌ رئیس جمهور عراق را برای این سمت دوباره نامزد کرده است، امری که باعث شد صالح مجددا خود را دوباره نامزد ریاست جمهوری معرفی کند.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×