» آخرین اخبار » گیلان » انزلی ۹۰ موقوفه دارد – ایسنا

انزلی ۹۰ موقوفه دارد – ایسنا

تیر ۲۰, ۱۴۰۱ 0۰

[ad_1]

ایسنا/گیلان رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بندرانزلی با اشاره به اینکه ۹۰ موقوفه در این شهرستان وجود دارد، گفت: افرادی که مایل به وقف هستند می‌توانند با در دست داشتن مدارک مالکیت و کپی شناسنامه و کارت ملی به اداره اوقاف مراجعه و نسبت به تکمیل فرم مربوطه اقدام کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباس خوبرو در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه ۹۰ موقوفه در بندرانزلی وجود دارد، اظهار کرد: قانون تشکیلات اوقاف و آبین‌نامه اجرایی آن وقف را بر دو قسم تقسیم کرده که شامل وقف عام و وقف خاص است که هر کدام ممکن است متصرفی یا غیرمتصرفی باشد.

وی درخصوص وقف عام گفت: وقف عام وقفی است که در جهت و مصلحت عمومی و عناوین عامه باشد؛ در وقف عام، موقوف علیه جامعه یا بخش معینی از آن است که غیر محصور و قابل زیاد و کم شدن هستند، مانند وقف بر زائران خانه خدا یا وقف بر طلاب حوزه علمیه و وقف بر مساجد و پل‌ها و مدارس و…

حجت الاسلام خوبرو در خصوص وقف خاص تصریح کرد: وقفی که بر شخص یا اشخاص معین و محصور شده باشد مانند وقف بر اولاد اوقاف؛ وقف خاص ممکن است بر خویشان واقف یا بر سایر اشخاص محصور دیگر غیر از خویشان وی باشد.

وی افزود: موقوفه متصرفی نیز شامل موقوفاتی است که متولی خاص نداشته و اداره آنها بر عهده سازمان اوقاف و امور خیریه است؛ همچنین موقوفه غیرمتصرفی موقوفاتی است که متولی خاص داشته و اداره اوقاف صرفا بر آن نظارت دارد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بندرانزلی با اشاره به اینکه وقف عبارت است از اینکه عین مال به طور دائم حبس و منافع آن تسبیل شود، تاکید کرد: به بیان ساده‌تر اصل یک مال و منافع حاصل از آن را که شخصی برای خدمات عمومی یا اختصاصی در جهت خیر و رضای الهی قرار می دهد وقف می‌گویند.

حجت الاسلام خوبرو تصریح کرد: افرادی که مایل به وقف هستند می‌توانند با در دست داشتن مدارک مالکیت و کپی شناسنامه و کارت ملی به اداره اوقاف مراجعه و نسبت به تکمیل فرم مربوطه اقدام کنند.

وقف دوراندیشی برای تامین آینده مسلمین است

وی با تاکید بر اینکه یکی از سنت‌های بسیار مهم که دین اسلام پایه‌ریزی کرده سنت حسنه وقف است، افزود: این سنت حسنه یکی از تمهیدات دین اسلام در راستای دوراندیشی و تامین آینده مسلمین و فرزندان آنان است.

این کارشناس دینی تصریح کرد: وقتی به منابع دینی مثل قرآن و روایات و سنت عملی اهل بیت رجوع می‌کنیم اهمیت این مسئله دوچندان می‌شود. در قرآن کریم آیه‌ای که بر وقف و احکام آن صریحا دلالت کند، وجود ندارد ولی عناوینی همچون صدقه خیر، بر، انفاق و احسان در قرآن آمده است و هر یک از این عناوین بر وقف صدق می‌کند و مضمون ۱۰ آیه قرآن کریم به وقف اشاره دارد.

وی تاکید کرد: وقف هم صدقه است و هم و بر و نیکی است؛ ولی در عین حال عنوان خاصی برای وقف است. در اکثر روایات نیز لفظ وقف به کار نرفته است، اما برای تشویق مردم به وقت روایاتی متعددی موجود است و ثواب فراوانی برای کسانی که به انجام آن همت بگمارند وعده‌ داده شده است. یکی از این احادیث «صدقه جاریه» است، که در  کتب فقهی و حدیثی آمده است و علما فرموده‌اند که مراد از صدقه جاریه وقف است.

توجه به نیاز روز در امر وقف

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بندرانزلی با اشاره به اهمیت توجه به نیاز روز در امر وقف گفت: نیازمند الگویی جامع در خصوص وقف و موقوفات هستیم، در واقع باید الگویی برای وقف تعریف کرد که متناسب با نیاز روز باشد و بسیط شود و قابلیت به روزرسانی داشته باشد و واقف نیز به اهداف خود در بهره‌گیری از موقوفات برسد.

حجت الاسلام خوبرو تاکید کرد: اگر وقف‌ها به‌روزرسانی نشود قابلیت اجرایی برای بسیاری از امور را ندارد، تنوع موضوعات به گسترش وقف در جامعه کمک می‌کند و اگر نیت واقف به خوبی مشخص شده باشد، می‌توان در بسیاری از امور از آن استفاده کرد.

وی اضافه کرد: وقف برای فقرا، تهیه جهیزیه و ازدواج، خیرات و عزاداری و جشن‌ها، مهدویت و معارف اسلامی، فرهنگ و هنر، علم و دانش، محیط زیست و بقاع متبرکه و… بدون قید و شرط که قابل اجرا در سالیان بعد نیز باشد از نیازهای روز جامعه است.

انتهای پیام

[ad_2]

منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×