» دسته‌بندی نشده » عضو ائتلاف النصر در گفت‌‌وگو با فارس: عراق از کارت اقتصادی علیه ترکیه استفاده کند
عضو ائتلاف النصر در گفت‌‌وگو با فارس: عراق از کارت اقتصادی علیه ترکیه استفاده کند

عضو ائتلاف النصر در گفت‌‌وگو با فارس: عراق از کارت اقتصادی علیه ترکیه استفاده کند

تیر ۱۳, ۱۴۰۱ 1۰


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «عقیل الردینی» از رهبران ائتلاف «النصر» عراق با اشاره به اینکه بیش از ده میلیارد دلار مبادلات تجاری بین کشورش و ترکیه وجود دارد، تاکید کرد که عراق بایداز آن به عنوان یک کارت فشار بر طرف ترکیه استفاده کند و این کشور را به توقف حملات علیه عراق مجبور کند.

وی در گفت‌وگو با فارس، در خصوص حملات مکرر ترکیه به شمال عراق افزود که ترکیه حملات به خاک عراق را به بهانه حزب تُرکیه‌ای کارگران کردستان (پ.ک.ک) که در داخل خاک عراق فعال است، انجام می‌دهد. حتی قبل از سال ۲۰۰۳ توافقنامه‌ای بین بغداد و آنکارا در مورد تعقیب اعضای حزب کارگران موسوم به پ.ک.ک در عمق ۵ کیلومتری خاک عراق منعقد شد، اما تداوم پیشروی طرف ترکیه‌ای و همچنین احداث پایگاه‌های نظامی در داخل خاک عراق نشان دهنده ضعف طرف دیپلماتیک عراقی و همچنین عدم کنترل دولت عراق بر پ.ک.ک در داخل خاک عراق است، امری که موجب شد تا طرف ترکیه‌ای پیشروی کند.

الردینی در خصوص اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از حملات ترکیه به اماکن عراقی توضیح داد: در مورد آنچه که طرف عراقی می‌تواند در قبال ترکیه انجام دهد، قطعاً جنبه دیپلماتیک، اقتصادی و منافع مشترک نقش محوری مهمی دارد که حتی می‌تواند معادل یا فراتر از بعد نظامی مسلح باشد. به عنوان مثال، سرمایه‌‌گذاری که برای ترکیه در داخل عراق انجام می‌شود، صرف‌نظر از سرمایه‌گذاری‌های عراق در ترکیه، میلیاردها دلار تخمین زده می‌شود. این در حالی است که عراق اولین سرمایه‌گذار در املاک ترکیه نیز محسوب می‌شود. 

وی افزود که از دیگر سو، بیش از ده میلیارد دلار مبادله تجاری بین عراق و ترکیه وجود دارد، همه این جنبه‌های اقتصادی را عراق می‌تواند به عنوان کارت فشاری بر طرف ترکیه برای عدم تکرار حملات به خاک عراق استفاده کند.

این فعال سیاسی عراقی با اشاره به تحرکات گروه‌ها و جریانات عراقی خشمگین از تجاوزات ترکیه، تصریح کرد: شاهد حملاتی به پایگاه‌های ترکیه در خاک عراق بوده‌ایم، دولت عراق باید تا دیر نشده وارد عمل شود و اوضاع را نجات دهد.

از سوی دیگر، «لقمان حسن» فعال سیاسی کُرد عراق، با اشاره به شمار پایگاه‌های نظامی ترکیه در شمال عراق گفت: اطلاعات دقیق حاکی از آن است که آنکارا دارای ۷۸ پایگاه نظامی در داخل منطقه کردستان است و علاوه بر آن یک پایگاه نظامی در منطقه بعشیقه در استان نینوی  دارد.

وی در گفت وگو با وبگاه المعلومه، تصریح کرد: «این نفوذ و پیشروی ترکیه به منزله یک عملیات نظامی هدفمند برای مدت کوتاه یا برای یک هدف خاص نیست، بلکه اقدامی برای اشغال استان‌های کرکوک و نینوی است».

لقمان حسن افزود: «آنکارا از سال ۲۰۱۸ تا به امروز، ساکنان نزدیک به ۳۰۰ روستا را در مناطق مرزی حدفاصل میان ترکیه و عراق را آواره کرده است. در چند روز گذشته نیز شاهد آوارگی ساکنان روستایی در نزدیکی چمچمال متشکل از ۱۰ خانه برای هشت خانوار به دلیل تجاوزهای ترکیه بودیم».

این فعال کرد توضیح داد که «کوچ مردم روستاهای شمالی در نتیجه بمباران هواپیماهای ترکیه و کشته شدن غیرنظامیان بی‌گناه از جمله زنان، کودکان و سالمندان به حومه شهر کرکوک رسید». 

وی افزود: ترکیه دو استان کرکوک و نینوی را بخشی از اراضی ترکیه می‌داند و تلاش دارد تا قبل از سال ۲۰۲۳ و پس از گذشت ۱۰۰ سال از معاهده لوزان، کل این اراضی را به خود ملحق کند.

ترکیه مدت‌هاست با ادعای مقابله با گروهک تروریستی پ‌.ک‌.ک در حال نقض تمامیت ارضی شمال عراق است. گروهک پ‌.ک‌.ک که در ۳۵ سال گذشته با دولت آنکارا در تقابل نظامی است از سوی ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان گروه تروریستی شناخته می‌شود.

آنکارا ادعا می‌کند که شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان، مسئول مرگ بیش از ۴۰ هزار نفر از شهروندان ترکیه از جمله زنان و کودکان هستند. اما در مقابل نیز صدها روستا به دلیل حملات ترکیه در شمال عراق و سوریه خالی از سکنه شده است.

گفت‌وگو از: معصومه فروزان

انتهای پیام/




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *