» دسته‌بندی نشده » رتبه‌بندی معلمان بالاخره به ایستگاه پایانی رسید/ درخواست اجرای رتبه‌بندی بدون کاغذبازی
رتبه‌بندی معلمان بالاخره به ایستگاه پایانی رسید/ درخواست اجرای رتبه‌بندی بدون کاغذبازی

رتبه‌بندی معلمان بالاخره به ایستگاه پایانی رسید/ درخواست اجرای رتبه‌بندی بدون کاغذبازی

تیر ۱۳, ۱۴۰۱ 2۰


خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش آذرماه ۱۳۹۰ به طور رسمی توسط رئیس‌جمهور وقت کشور رونمایی شد؛ سندی که رهبر معظم انقلاب بارها و بارها در سخنرانی‌های‌شان بر اجرای آن تأکید کردند و حتی نسبت به عدم اجرای سند تحول گلایه داشتند.

یکی از خواسته‌های این سند، اجرای رتبه‌بندی معلمان است؛ در راهکار ۲ـ۱۰ بر استقرار نظام سنجش صلاحیت‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای، تعیین ملاک‌های ارزیابی و ارتقای مرتبه (نظام رتبه‌بندی) علمی و تربیتی معلمان و تقویت انگیزه ارتقای شغلی در آنان بر اساس نظام معیار اسلامی و همچنین در راهکار ۴ـ۱۱ بر ایجاد نظام ارزیابی صلاحیت معلمان شامل شایستگی‌های اخلاقی، اعتقادی، انقلابی، حرفه‌ای و تخصصی و ارزشیابی متناسب با مبانی و اهداف سند تحول راهبردی تأکید شده است. 

حالا در سال ۱۴۰۱ هستیم و بالاخره آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان بعد از حدود ۱۱ سال از خواسته سند تحول، تصویب شد و به مرحله اجرا شدن نزدیک شده است؛ به عبارت دیگر آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان بعد از کش و قوس فراوان به ایستگاه پایانی رسیده است.

* آیین‌نامه اجرایی قانون نظام رتبه‌بندی معلمان ابلاغ شد

صادق ستاری‌فرد سخنگوی وزارت آموزش و پرورش نیز بعد از اعلام ابلاغ آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: به‌حمدالله آیین‌نامه اجرایی قانون نظام رتبه‌بندی معلمان ابلاغ شد. از همراهی اعضای هیأت دولت، حمایت رئیس‌جمهور و معاون اول سپاسگزاریم.

ستاری‌فرد همچنین در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری در خصوص اجرای رتبه‌بندی معلمان، اظهار کرد: با توجه به ابلاغ آیین‌نامه قانون رتبه‌بندی معلمان، فرایند اجرای آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان آغاز شد.

* در اجرای رتبه‌بندی سخت‌گیری زیادی نشود

اکنون که آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان به تصویب رسیده است، معلمان درخواست دارند که دیگر در ایستگاه پایانی، مشکلاتی برای اجرا پیش نیاید و معلمان بتوانند طعم شیرین رتبه‌بندی را بچشند. 

سید بابک هاشمی‌نکو دبیر شورای هماهنگی تشکل‌های انقلابی فرهنگیان و سخنگوی کانون تربیت اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس با بیان اینکه خدا را شکر می‌کنیم رتبه‌بندی به ایستگاه پایانی نزدیک می‌شود، گفت: رتبه‌بندی در برنامه ششم توسعه تکلیف دولت قبل بود که به این تکلیف عمل نشده است و لایحه‌ای که به مجلس فرستادند با مبلغ ۵ هزار میلیارد تومان، مبلغ اندکی بود که اگر همان رقم تصویب می‌شد خیلی دردی از معلمان دوا نمی‌کرد.

وی ادامه داد: خوشبختانه در دولت جدید با مساعدتی که رئیس‌جمهور و مجلس شورای اسلامی داشتند، رقم رتبه‌بندی برای یک سال و نیم به ۳۸ هزار میلیارد تومان رسید و البته یک مقدار در دست‌اندازهای کاری قرار گرفت و می‌توانست زودتر از این اجرا شود.

باید مراقب بود که بحث رتبه‌بندی باعث این نشود که بین معلمان کاغذبازی و جمع‌آوری اسنادی برای ارتقا پیش آید

هاشمی‌نکو اضافه کرد: در حال حاضر که رتبه‌بندی به ایستگاه پایانی رسیده است، معلمین خواستار این هستند که زودتر ثمره رتبه‌بندی را در وضعیت مالی خود ببینند البته امیدواریم رتبه‌بندی باعث ارتقای آموزش و پرورش و ارتقای سطح تدریس و سطح دانش و رقابت معلمان هم شود لیکن از آن طرف هم امیدواریم که برای معلمان در وضعیت معیشتی آنها بتواند ارتقا ایجاد کند. 

وی ادامه افزود: درخواست فرهنگیان از دولت این است که با توجه به اینکه تصویب این آیین‌نامه و نوشتن آن، یک مقدار با کندی روبرو شد، حالا که آیین‌نامه رتبه‌بندی ابلاغ شده است، با توجه به اینکه باید تیم‌های ارزیابی در سطح وزارتخانه، استان‌ها و مناطق تشکیل شود، طوری عمل شود که با سرعت بیشتری به سرانجام برسد و خلاصه سخت‌گیری زیادی هم نشود.

این کارشناس تعلیم و تربیت تصریح کرد: از سوی دیگر باید مراقب بود که بحث رتبه‌بندی باعث این نشود که بین معلمان کاغذبازی و جمع‌آوری اسنادی برای ارتقا پیش آید؛ آن چیزی که مهم است، این بوده که ثمره این رتبه‌بندی به دانش‌آموز برسد و باعث رشد و شکوفایی بیشتر دانش‌آموزان در مدارس شود.   

* رتبه‌بندی معلمان به دور از حاشیه‌ها اجرا شود 

معلمان همچنین درخواست دارند که وزارت آموزش و پرورش موضوع اجرای رتبه‌بندی را به دور از حاشیه‌ها به سرانجام برساند.

رضاپور یکی از معلمان شهر تهران با سابقه ۱۰ سال به خبرنگار فارس گفت: توقع معلمان از وزارت آموزش و پرورش این است که روال نوشتن آیین‌نامه را در اجرای آن در پیش نگیرند؛ منظورم این است که آنقدر اخبار متفاوت در فضای مجازی شنیده می‌شد که این موضوع، جز نگرانی چیز دیگری را در پی نداشت.

وی افزود: آموزش و پرورش اعلام کرد که ۲۶ نسخه پیش‌نویس برای رتبه‌بندی تهیه کرد اما سؤال اینجاست که چرا این نسخه‌ها در فضای مجازی منتشر می‌شد و هر بار هر تغییری، کلی استرس به فرهنگیان وارد می‌شد. حالا این رفتارها در اجرای آیین‌نامه رتبه‌بندی انجام نشود. 

این معلم تصریح کرد: نکته دیگر این است که وقتی هنوز هیچ رقمی به حقوق معلمان اضافه نشده است، مدام در رسانه‌ها از رقم‌های متفاوت یاد می‌شود؛ مگر وقتی به حقوق کارکنان سایر دستگاه‌ها اضافه می‌شود در رسانه‌ها اعلام می‌شود؟؛ چرا حقوق کارکنان سایر دستگاه‌ها اعلام نمی‌شود و مدام می‌گویند با اجرای رتبه‌بندی، فلان میزان به حقوق معلمان اضافه می‌شود؟

به گزارش فارس، آیین‌نامه قانون رتبه‌بندی معلمان برای اجرا ابلاغ شد و حالا آموزش و پرورش باید روند اجرایی آن را در پیش گیرد تا هر چه سریع‌تر احکام معلمان صادر شود و پرونده اجرای رتبه‌بندی معلمان به خوبی بسته شود. اما هنوز سؤالاتی مطرح است که رتبه هر معلم چقدر است و قرار است چگونه احصا شود؛ هیأت‌های ممیزی چگونه فعالیت می‌کنند و در نهایت احکام چه زمانی صادر می‌شود؟ سؤالاتی که باید مسؤولان وزارت آموزش و پرورش به آن پاسخ دهند.

انتهای پیام/




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *