» دسته‌بندی نشده » تحلیلگر عراقی در گفت‌وگو با فارس: تجاوز ترکیه به عراق با چراغ سبز آمریکا صورت گرفت
تحلیلگر عراقی در گفت‌وگو با فارس: تجاوز ترکیه به عراق با چراغ سبز آمریکا صورت گرفت

تحلیلگر عراقی در گفت‌وگو با فارس: تجاوز ترکیه به عراق با چراغ سبز آمریکا صورت گرفت

تیر ۱۲, ۱۴۰۱ 0۰


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «مؤید علی» تحلیلگر عراقی تأکید کرد که حملات ترکیه به شمال عراق همچنان ادامه دارد و دولت و پارلمان عراق هم موضع روشن و شجاعانه‌ای در قبال اشغالگری ترکیه ندارند.

علی به خبرگزاری فارس گفت: بین ترکیه، دولت الکاظمی و الحلبوسی ریاست پارلمان، تبادل منافع وجود دارد؛ به نحوی که الحلبوسی روابط سیاسی محکمی با ترکیه دارد و اردوغان هم از حزب الحلبوسی حمایت می‌کند.

وی با بیان اینکه عملیات ترکیه با چراغ سبز آمریکا صورت گرفته است، بر این باور است که نخست وزیر عراق در پی حمایت منطقه‌ای است تا بتواند در نخست وزیری باقی بماند.

این تحلیلگر عراقی ادامه داد: موضع پارلمان هم تفاوتی با موضع دولت ضعیف ندارد. ترکیه هم قبله سیاسی بسیاری از حزبهای اهل تسنن شده است. ترکیه از نظر راهبردی و تاریخی، به اراضی شمال عراق که تا کرکوک امتداد دارد، چشم طمع دارد تا بتواند بر منابع انرژی در این منطقه مسلط شود.

علی با اشاره به اینکه ترکیه در پی احیای امپراطوری عثمانی است و طرح جهانی برای توزیع و تقسیم منابع و اراضی وجود دارد، تصریح کرد، ترکیه از پ.ک.ک به عنوان بهانه‌ای برای توجیه حملات خود به عراق استفاده می‌کند؛ زیرا این کشور کودکان را می‌کُشد.

وی با تأکید بر اینکه فقط حضور یک دولت شجاع و دارای اراده که بتواند حاکمیت عراق را حفظ کند، فقط به حضور نظامی ترکیه پایان خواهد داد، خاطر نشان کرد، عراق برای کاهش حملات ترکیه می‌تواند از چند راه استفاده کند، از جمله مسائل اقتصادی؛ چرا که ترکیه در تبادل تجاری با عراق در جایگاه نخست قرار دارد.

این تحلیلگر عراقی با بیان اینکه تلاشهای دیپلماتیک از طریق وزارت خارجه و طرح مسئله تجاوز ترکیه در سازمان ملل یا شورای امنیت، هم یکی دیگر از این راههاست، گفت: استفاده از گزینه نظامی نیز راه بعدی است؛ ولی اراده واقعی در این خصوص وجود ندارد.

علی در پایان تأکید کرد که برای مقابله با ترکیه باید بر روی گروههای مقاومتی حساب ویژه باز کرد که در برخی موارد، مقرهای ترکیه را بمباران می‌کنند.

ترکیه در ۱۸ آوریل (۲۹ فروردین) عملیات جدیدی تحت عنوان «پنجه قفل» به بهانه پاکسازی عناصر پ.ک.ک از شمال عراق به راه انداخت، عملیاتی که دولت عراق آن را غیرقانونی و تجاوز به خاک خود می‌داند، هرچند این اعتراض و اعتراضات پیشین در خصوص مداخلات نظامی ترکیه همواره با با بی اعتنایی ترکیه مواجه شده است.

گفتگو از معصومه فروزان

انتهای پیام/

 




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *