تجاوز کشتی حفاری تلآویو به آبهای لبنان تحت پشتیبانی نظامی آمریکا و اروپا
به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری فارس، یک روزنامه لبنانی، امروز (پنجشنبه، ۳۰ ژوئن)، از حرکت دو کشتی حفاری متعلق به رژیم صهیونیستی به سوی خط مرزی مورد منازعه ۲۹ و تجاوز یکی از آنها از این خط به اندازه چند مایل خبر داد.
روزنامه «الاخبار» با انتشار گزارشی نوشت که یک کشتی ویژه حفاری گاز و نفت متعلق به شرکت «انرژین» به همراه یک کشتی دیگر به سوی خط مرزی مورد منازعه ۲۹ پیشروی کرده است و یکی از این دو کشتی به اندازه چند مایل، از این خط که مورد منازعه لبنان و رژیم صهیونیستی است، عبور کرد.
تل آویو مدعی است که میدان گازی کاریش، در آبهای مورد مناقشه نیست بلکه در منطقه اقتصادی انحصاری رژیم صهیونیستی واقع شده است. ۱۵ خرداد گذشته نیز، کشتی حفاری وابسته به شرکت انرژین وارد منطقه مورد منازعه مذکور شده بود که با واکنش و محکومیت گسترده از سوی بیروت همراه شد.
از سوی دیگر، برخی منابع در یونیفل به روزنامه الاخبار اعلام کردند که کشتیهای جنگی آمریکا به میدان کاریش رسیدهاند و اقداماتی را برای محافظت از سکوی شناور در این میدان انجام دادهاند.
بر اساس این گزارش، این اقدام همراه با پرواز اسکادرانی از هواپیماهای جاسوسی انگلیس و ناتو بر فراز کل منطقه دریایی در تماس با مرزهای لبنان صورت گرفت و در این اقدام به حاکمیت آبهای منطقهای لبنان و فلسطین اشغالی تجاوز شد.
منابع آگاه سازمان ملل در لبنان به الاخبار گفتند: «مانور نظامی نیروی دریایی یونیفل که طی چند روز گذشته در نزدیکی مرز انجام شد، برای هدف قراردادن هیچ طرفی نبود و این یک تمرین عادی همگام با تحولات سیاسی و امنیتی در منطقه بود».
اما منابع آگاه مسئول میگویند که ماهیت رزمایش صورت گرفته با گلولههای جنگی بیانگر چنین امری نیست به ویژه که این اقدام همزمان با استقرار یگانهای دریایی نظامی آمریکایی در نزدیکی میدان کاریش صورت گرفت آنهم در زمانی که ناتو پهپادهای جاسوسی خود را در کل منطقه دریایی، همراه با فعالیت امنیتی اسرائیل در مجاورت میدان کاریش فعال کرده بود.
در ادامه این گزارش آمده است: «در چنین فضایی، لبنان رسما “توصیههای غیرمستقیم اروپایی” به ویژه از سوی فرانسه، انگلیس و آلمان برای عدم تشدید تنش در پرونده کاریش شنید. به گفته این منابع، اروپاییها به مقامات لبنانی توضیح دادند که “کاری که اسرائیل انجام میدهد، استخراج مقادیری از انرژی مورد نیاز اروپا است و بنابراین از پوشش بینالمللی آمریکایی و اروپایی برخوردار است و روند استخراج نفت یا گاز از میدان کاریش به بخشی از امنیت انرژی جهانی تبدیل شده و تهدیدات حزب الله کمکی به این موضوع نخواهد کرد.” در عین حال اروپاییها از تلاشهای خود برای متقاعد کردن اسرائیل برای دستیابی به توافقی صحبت کردند که به لبنان اجازه میدهد اکتشاف و استخراج را برای مقابله با بحران اقتصادی و مالی بدتر خود آغاز کند».
این اقدامات در حالی صورت میگیرد که «کارین الهرار» وزیر انرژی رژیم صهیونیستی روز گذشته ادعا کرد: «تیم مذاکرهکننده اسرائیلی در تلاش برای رسیدن به توافقی در خصوص منازعه با لبنان بر سر منابع گاز در دریای مدیترانه و پرونده ترسیم مرزهای دریایی است. ما آماده مذاکراتیم و با حسن نیت به سوی آن میرویم».
وزیر انرژی رژیم صهیونیستی تصریح کرد: تیم مذاکراتی اسرائیل طی روزهای گذشته با طرف مقابل دیدار داشت و ما پیشنهادی را به میانجیگر ارائه کردیم. هر تحول جدیدی در این زمینه روی دهد، طبیعتا آن را اعلام خواهیم کرد.
وی در خصوص سکوی «کاریش» گفت: «میخواهم قاطعانه توضیح دهم که سکوی کاریش در مناطق مورد منازعه قرار ندارد. درباره کاریش مذاکرهای وجود ندارد زیرا اسرائیلی است و مناقشه بر سر آن، ثمری نخواهد داشت».
وزیر انرژی تصریح کرد: «اسرائیل آماده دستیابی به تفاهم از طریق میانجیگر آمریکایی است و ما آماده پیشرفت برای حل این پرونده هستیم».
شبکه تلویزیونی «کان» رژیم صهیونیستی، چند روز پیش از دیدار «آموس هوچشتاین» فرستاده آمریکا در مذاکرات ترسیم مرزی لبنان و رژیم صهیونیستی با تیم مذاکرات این رژیم با لبنان خبر داد.
«روی کیس» مفسر امور عربی این شبکه تلویزیونی گفت که در این نشست که از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، به پیشنهاد طرف لبنانی در خصوص حل مناقشه با اسرائیل در خصوص تعیین مرزهای آبی در سایه تنشهای میان دو طرف درگیری بر سر اکتشاف و استخراج گاز در میدان گازی مورد مناقشه کاریش، پرداخته شد.
بنا بر این گزارش، تیم مذاکرهکننده اسرائیلی در جریان نتایج سفر ده روز پیش هوچشتاین به بیروت قرار گرفت و با وی در خصوص روند پیشرفت احتمالی در حل منازعه جاری و حفظ منافع امنیتی اسرائیل گفتوگو شد.
از اکتبر سال ۲۰۲۰ مذاکرات فنی میان رژیم صهیونیستی و لبنان برای حل اختلافات مرزی دریایی با میانجیگری آمریکا آغاز شد. در ماه می گذشته لبنان به خاطر محاسبات اشتباهاتی پیشین، منطقه مورد منازعه را از خط ۲۳ به خط ۲۹ تغییر داد و این منطقه مورد مناقشه به ۱۴۰۰ کیلومتر رسید.
انتهای پیام/خ
شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید