» دسته‌بندی نشده » تلاش جریان مخالف نتانیاهو برای جلوگیری از نخست وزیر شدن او

تلاش جریان مخالف نتانیاهو برای جلوگیری از نخست وزیر شدن او

تیر ۶, ۱۴۰۱ 0۰


منابع خبری از بررسی طرحی توسط کمیسیون قانون‌گذاری و قانون اساسی کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) برای جلوگیری از نخست‌وزیر شدن فرد متهم در پرونده‌های کیفری خبر دادند.

به گزارش ایسنا، روزنامه الشرق الأوسط اعلام کرد که کمیسیون قانون گذاری و قانون اساسی کنست یکشنبه گفت‌وگوها برای وضع یک قانون را آغاز کرد که در صورت تصویب مانع از نخست‌وزیر سدن فرد متهم در پرونده‌های کیفری خواهد شد.

طبق این گزارش، هدف از این اقدام ناکام گذاشتن تلاش بنیامین نتانیاهو، رئیس اپوزیسیون رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از انحلال کنست و تشکیل دولت جایگزین در دوره فعلی پارلمان است؛ چراکه نتانیاهو در چند پرونده مختلف متهم به فساد است.

“گلعاد کریو”، که ریاست نشست یکشنبه کمیسیون قانون گذاری و قانون اساسی کنست را بر عهده داشت در این باره گفت: گفت‌وگوها در این باره چند ماهی است که آغاز شده است و هیچ ارتباطی به انتخابات احتمالی پیش‌رو ندارد.

در همین حال، “امیر اوحانا”، از اعضای حزب لیکود پیش‌نویس قانون مذکور را خلاف اصول دموکراسی خواند و گفت که این پیش‌نویس فقط شخص نتانیاهو را هدف گرفته است.

وی گفت که درحال تدوین پیش‌نویس قانون دیگری است و این پیش‌نویس مانع نامزدی برای تصدی پست نخست وزیری توسط افرادی می‌شود که مدرک دیپلم ندارند.

طبق این گزارش، هدف این پیش‌نویس قانون نیز یائیر لاپید است که درصورت انحلال نهایی کنست قرار است به صورت موقت و تا زمان برگزاری انتخابات نخست‌وزیر شود.

طبق گزارش رسانه‌ها، لاپید دوره دبیرستان را پشت سر گذاشته اما در امتحانات نهایی آن شرکت نکرده و ترجیح داده است که به جای آن در سینما و تلویزیون فعالیت کند.

منابع سیاسی معتقدند که علی‌رغم مخالفت حزب “یمنیا” به ریاست نفتالی بنت با تصویب قانون “متهم” علیه نتانیاهو، اما این قانون حمایت اکثریت نمایندگان کنست را به همراه خواهد داشت.

نفتالی بنت نسبت به پیامدهای تصویب قانون علیه نتانیاهو هشدار داده و به اعضای حزبش گفته است: می‌گویند که ما نمی‌توانیم نتانیاهو را در انتخابات شکست دهیم و به همین دلیل به چنین اقداماتی روی آورده‌ایم.

این درحالی است که قرار است اعضای کنست طی امروز در خوانش‌های دوم و سوم به انحلال آن رای دهند.

خوانش اولیه تصویب قانون انحلال کنست هفته گذشته و با اکثریت آرای مورد تایید اعضای کنست قرار گرفت.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×