یکی از ائمه جماعات: در ۲۴ سالگی امام جماعت مسجد شدم، اما عدهای رفتند!
به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، محفل همسنگران بنیاد هدایت با موضوع «تجربه نگاری امامت مسجد» با حضور حجتالاسلام سیدناصر میرمحمدیان مدیرعامل بنیاد هدایت و حجتالاسلام سعید دسمی تولیت مدرسه علمیه بقیه الله تهران برگزار شد.
اگر از مسجد صیانت شود، مسجد هم از ما محافظت میکند
حجت الاسلام دسمی در این برنامه به ابعاد مختلف مسجد اشاره کرد و گفت: مسجد دو بُعد تشریعی و تکوینی دارد. در روایات ما گفته شده است که از تقوا صیانت کنید که تقوا هم از شما صیانت میکند در خصوص مسجد نیز چنین است اگر از مسجد صیانت کنیم مسجد نیز از ما حفاظت میکند.
تولیت مدرسه علمیه بقیه الله به برکات برگزاری برنامههای فرهنگی و معرفتی در مساجد اشاره کرد و افزود: وقتی جلسات اینچنینی را در یک مسجد برگزار میکنیم، یک اثر دارد و در غیر مسجد یک تأثیر دیگری دارد. اینها برکاتی است که ویژه مساجد با صیغه شرعی است.
مسجد معنویت دارد و به کارها شتاب میدهد
وی با اشاره به اثر معنویت افراد در دفاع مقدس خاطرنشان کرد: در جبهه بچههایی اهل تهجد، ذکر و اشک بودند از مقاومت بالاتری برخوردار بودند که معمولاً معنویت بالاتری داشتند. مسجد هم از معنویت بالایی برخوردار است به همین دلیل یک ظرفیت شتابدهنده است و به کارها ضریب میدهد. به این معنی که کمترین کارها در مسجد بالاترین اثرها را دارند. به خصوص اگر حقیقت مسجد و امامت درست درک شود.
در بدو ورودم به مسجد به دلیل سن پایین، عدهای مسجد را ترک کردند
دسمی به تجربههای خود در زمینه امامت اشاره و عنوان کرد: برخی گویا که منتظرند با فرش قرمز از آنها استقبال کنند و همه شرایط برای فعالیت در مسجد مهیا باشد در حالیکه همیشه چنین نیست. در بدو ورود بنده به یکی از مساجد بسیاری از نمازگزاران تنها به دلیل اینکه ۲۴ ساله از نظر آنها کم سن و سال بودم، مسجد را ترک کردند اما پس از مدتی کار به جایی رسید که برای برگزاری نماز جماعت نه تنها شبستان بلکه حیاط مسجد هم پُرجمعیت بود و با مشکل کمبود جا مواجه شدیم.
با برنامههای فرهنگی و اردویی نوجوانان و جوانان به مسجد آمدند
تولیت مدرسه علمیه باب الحوائج اهواز برگزاری اردو را یکی از مؤثرترین فعالیتها در فرآیند تربیت دانست و گفت: ما برای رونق دادن به مسجد از مدرسه محله شروع کردیم و تلاش کردیم تا با برنامههای جذاب نظیر اردو بچهها را پابند مسجد کنیم. در نتیجه مسجدی که عده معدودی در آن نماز میخواندند و اکثر مسن بودند، تبدیل شد به مسجدی که مملو از نوجوان و جوان بود.
وی عنوان کرد: باید در مسجد کار مینیاتوری کرد و با تک تک افراد ارتباط برقرار کنیم. ما به این منظور بچهها را در گروههای متعدد تقسیمبندی کردیم و در هر گروه طلاب سال اول و دوم و یا دانشجویان سال اولی را مسئول کردیم و آنها پیگیر برنامهها و وضعیت افراد گروه بودند. وقتی بچهها میدیدند که یک نفر بدون هیچ چشمداشتی و از سر دلسوزی و برای خدا به آنها توجه دارد و سعی دارد آنها را رشد بدهد، پابند آن گروه و مسجد میشدند.
کارهای تربیتی مسجدی، ۸۰ نفر طلبه تربیت کرد
دسمی به اهمیت کار تربیتی در مسجد اشاره کرد و گفت: نتیجه کار تربیتی ما در مسجد این بود که بیش از ۸۰ نفر طلبه شدند. کار تربیتی ما به اینگونه بود که از بچهها میخواستیم تا برای آینده خود قله و هدف بلندی انتخاب کنند و ما به آنها برای رسیدن به اهدف شان کمک میکردیم. این قله را تا حد زیادی بالا میبردیم و به آنها اطمینان میدادیم که حامی آنها هستیم.
وی با بیان این نکته که در هر کاری داشتن نظریه مبنا بسیار مهم است عنوان کرد: اتخاذ نظریه مبنا در جریان امامت بسیار مهم است اگر این نباشد کار نتیجه نخواهد داشت. اگر بخواهیم جایگاه مسجد را روشن کنیم و جا بیاندازیم باید یک نظریه مبنا در این خصوص داشته باشیم. این کمک میکند تا این تجربیات و کارها ذیل آن مبنا قرار گیرد و با طراحی نظریه مبنا حاشیه و متن کار در عرصه امامت را روشن میکند.
تولیت مدرسه علمیه بقیه الله افزود: برای رسیدن به یک نظریه مبنای مناسب باید نظریات امام خمینی(ره)، اساتید ایشان از جمله آیت الله شاه آبادی و شاگردان خاص امام(ره) مورد توجه قرار گیرد.
انتهای پیام/
شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید