» آخرین اخبار » گیلان » ظرفیت جهاد دانشگاهی گیلان در ایجاد اشتغال با محوریت صنایع دستی

ظرفیت جهاد دانشگاهی گیلان در ایجاد اشتغال با محوریت صنایع دستی

خرداد ۱۹, ۱۴۰۱ 1۰


ایسنا/گیلان سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی گیلان، بر اقدامات و برنامه های مشترک با میراث فرهنگی تاکید کرد و گفت: در راستای طرح ملی توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار، ظرفیت خوبی در حوزه صنایع دستی داریم.

دکتر حمیدرضا مسکنی در دیدار با مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان، با اشاره به سابقه طولانی همکاری این دو مجموعه و انجام کارهای مشترک، اظهار کرد: سازمان جهاد دانشگاهی استان آشنایی خوبی با ماموریت ها و برنامه های میراث فرهنگی دارد.

وی گروه پژوهشی مطالعات ناحیه ای را از جمله بخش های پژوهشی جهاد دانشگاهی استان دانست که مرتبط با حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی گیلان، با بیان اینکه واحد آموزش کارکنان دولت این سازمان همکاری خوبی با ادارات و دستگاه های اجرایی استان دارد، عنوان کرد: جهاد دانشگاهی در استان گیلان واحدهای زیادی دارد که می تواند در خدمت ادارات، نهادها و دستگاه های اجرایی باشد و برنامه های توسعه ای استان را پیش ببرد.

مسکنی، پژوهشکده محیط زیست را یکی از ظرفیت های بزرگ جهاد دانشگاهی گیلان دانست که در حال خدمت رسانی به استان و کشور است و گفت: گروه پژوهشی مطالعات ناحیه ای نیز در بخش برنامه ریزی شهری و روستایی ظرفیت خوبی برای همکاری های مشترک به ویژه با میراث فرهنگی دارد.

وی تاکید جهاد دانشگاهی را بر آموزش های کوتاه مدت مهارت محور دانست و اضافه کرد: خوشبختانه هم امکانات و هم توانمندی لازم در بخش آموزش تخصصی کوتاه مدت در جهاد دانشگاهی استان وجود دارد و دستگاه ها می توانند از آن بهره مند شوند.

سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی گیلان بر اقدامات و برنامه های مشترک با میراث فرهنگی تاکید کرد و ایجاد توانمندی کسب و کار و اشتغالزایی برای زنان سرپرست خانوار را یکی از ماموریت های ملی جهاد دانشگاهی در گیلان دانست و افزود: ظرفیت خوبی در حوزه صنایع دستی داریم.

مسکنی، واحد «ستفا» را مامور بخش تجاری سازی بخش تولیدات زنان سرپرست خانوار دانست و بیان کرد: در قالب یک طرح ملی به دنبال اتصال آموزش، تولید و بازار هستیم و بازارهای الگویی تولیدات خانگی زنان سرپرست خانوار احداث می شود.

وی با بیان اینکه بازارهای الگویی به صورت پایلوت در بندرانزلی راه اندازی می شود، گفت: توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار در مرکز استان نیز دنبال می شود.

مسکنی، جهاد دانشگاهی را دارای پژوهشکده ها و پژوهشگاه های مهم دانست که برخی از واحدهای آن در استان ها راه اندازی شده و عنوان کرد: در بخش خدمات تخصصی به زودی واحد درمان سرطان پستان با پشتوانه پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی در گیلان راه اندازی خواهد شد.

وی بانک خون بند ناف جهاد دانشگاهی در استان گیلان را امکانی برای پس انداز سلامتی دانست که زیرمجموعه پژوهشگاه رویان است و اظهار کرد: در این مرکز امکان فریز کردن سلول های بنیادی تا سال ها وجود دارد و لذا به زودی شاهد اقدامات موثر جهت توسعه این مرکز در گیلان خواهیم بود.

ولی جهانی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان نیز، با بیان اینکه گیلان ۵۲۰۰ اثر تاریخی دارد که از این تعداد ۱۲۰۰ اثر ثبت ملی شده است، اظهار کرد: همچنین موفق به ثبت جنگل های هیرکانی استان گیلان شدیم.

وی سه سایت از ۱۲ سایت هیرکانی در شمال کشور را مربوط به استان گیلان دانست که ثبت جهانی شده و تصریح کرد: عرصه ثبتی این ۱۲ سایت از جنگل های هیرکانی ۱۲۹ هزار هکتار است که سه سایت با مساحت ۲۵ هزار هکتار در استان گیلان قرار دارد و شامل سیاهرود رودبار، گشترودخان فومن و لیسار تالش می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان، با اشاره به راه اندازی پایگاه جنگل های هیرکانی استان، تصریح کرد: سازمان یونسکو به دنبال ثبت جهانی جنگل های هیرکانی از ما انتظاراتی دارد که در مرحله نخست باید از این حریم و عرصه حفاظت و نگهداری کنیم.

جهانی، از راه اندازی سامانه ثبت نام گردشگران برای بازدید از سایت های هیرکانی گیلان خبر داد و بیان کرد: در راستای این سامانه وضعیت گردشگری، اقامت، حفاظت، پسماند و… در عرصه های هیرکانی مدیریت می شود.

وی همچنین از آمادگی ۸۰ درصدی ماسوله برای ثبت جهانی خبر داد و خاطرنشان کرد: با ورود استاندار و رئیس کل دادگستری گیلان شاهد تسریع در روند ثبت جهانی هستیم و نباید این فرصت برای ایران و گیلان از دست برود.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان ثبت جهانی ماسوله را یک سرمایه گذاری بزرگ برای وزارت میراث فرهنگی دانست و اضافه کرد: جهاد دانشگاهی گیلان می تواند در حوزه گردشگری و صنایع دستی کمک کار میراث فرهنگی باشد.

وی با بیان اینکه ۲۷ هزار هنر فعال در بخش صنایع دستی داریم، گفت: ۱۳۴ واحد بوم گردی و تاسیسات گردشگری داریم و لذا صاحبان این واحدها، همچنین هنرمندان صنایع دستی سنتی نیازمند آموزش هستند.

جهانی، آموزش و پژوهش را از بخش های اشتراکی بین میراث فرهنگی و جهاد دانشگاهی دانست و متذکر شد: امیدواریم مقدمات لازم جهت راه اندازی رشته های مرتبط با میراث فرهنگی همچون باستان شناسی، مردم شناسی، بناهای تاریخی، مرمت، صنایع دستی و… در مراکز علمی – کاربردی جهاد دانشگاهی استان فراهم شود.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×